Welcome to Czech Quake

Ten pounds of shit in five pound bag

V nedávné době došlo k medializaci České asociace esportu - projektu, který se připravuje zhruba rok a který je na první pohled, zdá se, bohulibou organizací. Organizací, která si dává za cíl rozvoj herní komunity v naší kotlině, evidenci hráčské základy a nabízí podporu jednotlivým projektům, které na našem území v této branži podnikají.

Pojdme se nyní společně podivat na prvenství, která si organizace připisuje a zhodnoťme i její neutralitu a legitimitu. Pro nastínění situace se však nejprve musíme vrátit o pár let zpět a připustit si, že podobnost mezi minulostí a součastností je čistě náhodná.

Začátkem si pro nečtenáře dovolím upozornit, že pro příznivce Quake tato organizace veskrze nic moc neznamená a podle toho, jak se prezentuje v dohledné době ani nic nepřinese.

Pokud přeci jen toužíte pomoci při rozvoji Quake komunity, žádám Vás o přihlášení se a registraci na Quake.cz, čímž pomůžete testování nového modulu, který se týká právě členské základny a je přímo napojen na systémy, které využívá hra Quake Champions.

Sonda do historie

Píše se rok 2003 a monopolní společnost ProGamers zakládá Českomoravský svaz progamingu.
V managementu ČMSP jsou k vidění:

Michal "Hobbys" Koníček,  Vaclav "Preston" Míka, Patrik "Rhapsody" Pavelka,
Martin "LordChick" Vítek a v neposlední řadě Daniel "Dan007" Mikšovský

Dozorčí radu tvoří

JUDr. Tomáš Jindra, Pavel "FreeDOOM" Tůma,
Ing. Helena Piskovská, Ing. Jiri Hlousek a Ing. Martin Dvořák


Ironií osudu a patrně čistě náhodou je témeř 100% účastníků v přímém vztahu s ProGamers a ústřední členové jsou prakticky neodvolatelní. Další info najdete v článku na Doupě.cz z května 2003. Zajímavým jménem je vedle Daniela Mikšovského osoba páně Dvořáka, který je toho času ředitel TV Prima.

Každý hráč a člen svazu musí platit členské přízpěvky a odměnou mu je sleva na akce ČMSP, které jsou výhradně pod hlavičkou ProGamers. Na základě vzniklé databáze hráčů a díky lobby přináší nově vzniklé Ministerstvo Informatiky řízené panem Mlynářem zajímavý kapitál na rozvoj internetu do škol jehož součástí je i nemalý budget pro ProGamers.

Řadoví hráči a členové ČMSP postupem času zjišťují, že náklady prevyšují benefity, ambiciózní síť heren Cyber Café, která vznikla po celé republice se rozpadá a ProGamers ukončují své působení na tuzemském herním trhu s tím, že členskou základnu přebírá United-Games, které na podzim roku 2006 vzniklo spojením Undzwei Ligy a Pařeniště.

Lukáš "Soptik" Pleskot spojuje své aktivity s Danielem Mikšovským a Otto Jermanem a v roce 2008 vzniká společnost PLAYzone s.r.o..

Název PLAYzone se však objevuje již na začátku roku 2005 jakožto ligový portál pod hlavičkou ProGamers a vzhledem k výše uvedeným členům je považován za přímého následovníka půdvodního projektu. Redakční a turnajový systém PLAYzone, vzniknuvší jako sideprojekt větší zakázky, se dodnes tváří jako nejmocnější a nejnavštěvovanější herní portál v zemi.

PLAYzone postupně přebírá i značku Mistrovství České Republiky v počítačových hrách, které v době Invexu plnilo brněnské výstaviště a patřilo mezi zasadni tuzemské akce. První oficiální MČR pod hlavičkou této společnosti se koná po tříleté pauze v roce 2011, kdy experimentuje s lokacemi a formátem, aby se následně vrátilo na půdu výstaviště v Brně.

Na přelomu tisíciletí existuje na trhu i druhý velký hráč, Viktor "moon" Wanli.

Firma e-Sports Entertainment s.r.o. je založena v roce 2001 a kromě podílu na vzniku teamu nEophyte si Wanli připisuje i vznik Czech E-sport Federation, která měla konkurovat ČMSP.

Wanli spoléhá na okolní svět a začíná spolupráci s Turtle Enterteinment. Též získává pro Českou republiku licenci na World Cyber Games. Pod vedením E-sports.cz a hlavičkou ESL jsou v roce 2003 hrány ligy s dotací na tu dobu neuvěřitelných 500 000 Kč.

V poměrně krátkém čase se však objevují finanční problémy, nevyplacené výhry a eskapádu zakončuje fyzické napadení jeho osoby v dubnu 2004. Výsledky policejního pátrání - pokud vůbec proběhlo - nejsou známy, ale Wanli zmiňuje možnou souvislost s konkurenčním bojem a urban legend spojuje tento incident s nevyplacenými výhrami. Faktem zůstává, že ESL postupně pro český trh zapadá do zapomění a celá záležitost kolem největší ligy světa je pro naše území po náledující roky zakletá.

Viktor Wanli opouští českou herní komunitu a jeho aktivity o sobě dávají vědět až v roce 2013, kdy zakládá společnost Kinguin, která má ve svém portfoliu i přední polský team - Team Kinguin.

Svou zajímavou roli sehrál v minulosti i projekt Českého telekomu - GameZone. Telekom se v rámci strategického rozvoje a zvýšení poptávky po vysokorychlostním interentu rozhodl v roce 2001 spustit svůj vlastní herní portál. Ten je vedený lidmi kolem Allstar Group s.r.o., jehož ústřední postavou je Tomáš Schel.

Celý projekt bezchybně fungoval do roku 2006, kdy došlo k převzetí kontroly nad portálem společností ProGamers. To co se v dobovém tisku nazývalo palácovým převratem bylo logickým vyústěním nastalé situace a rozhořčení fanoušci i kompletní redakce prakticky přes noc přechází na portál GamePark.cz, který dodnes (v okleštěné podobě) nabízí příznivcům své služby.

ProGamers se tímto krokem zbavili potenciální konkurence, který jim v republice rostla a která nezapadala do monopolního formátu, který se v herní branži snažila protlačit ČMSP. ProGamers devastaci dokončili počátkem roku 2007, kdy portál (z technických důvodů) zavírají.

Českomoravský Svaz Progamingu píše svou poslední kapitolu v roce 2010, kdy ukončuje svou činnost. Zajímavé je, že své aktivity přestal prakticky realizovat už v roce 2008, kdy se vůbec nekonalo Mistrovství České republiky. 

Herní Organizace - Multiklany

NecroRaisers s kořeny ve Zlíně a osobnostmi jako Jiří "Reset" Res, Teether, Marty, Jakuza a Ebola jsou legendami Quake komunity.

Vznik této organizace je datován 1.1.1997 a je nejstarší herní organizací na našem území. NR se přimíchají do velké hry a jejich divize Counter-Strike se stává roku 2004 AMD CyberTeamem a prvními profesionály na půdě naší republiky. Celá akce končí neslavně o pár let později, jelikož sousloví "český hráč" a "profesionální přístup" lze zkloubit jen ve vyjímečných případech.

Z novodobých dějin se můžeme podívat na osud teamu Extatus, jehož sekce brázdili světová kolbiště, aby se ukázalo že 25000 korun není slušnej plat.

nEophyte vzniká v roce 1999 v rámci PGCH, která se tou dobou odehrává v promrzlých  letištních halách na Kněževsi. Oficiálním a prvním multiklanem se v pravém slova smyslu stává až roku 2000. U prvních krůčků je opět patrný rukopis Viktora Wanliho.

nEophyte postupně nabírá na otáčkách a pod vedením Romana "TombeR" Bucháčka vzniká multiklan, který na dlouhou dobu opanuje přední místa tuzemských kolbišť a svou poměrně významnou stopu zanechá i v mezinárodním měřítku. Hráče nEph potkáváme na World Cyber Games (WCG), Cyberathlete Professional League (CPL) i Electronic Sports World Cup (ESWC).

Posledním z velkých teamů je eSuba. Založení se píše roku 2004 a začátky jsou spojeny s Call od Duty. Vedle současného managera Ladislava "noodle__" Dynara se na vzniku teamu podílí pánové Petr "PITBULL" Hora a Jakub "sLic" Wawrzacz. 

Plán nehnat věci moc kupředu a postupně budovat vlastní infrastrukturu a tradici se dlouhodobě ukazuje jako fungující model pro českou herní komunitu.

eSuba patří k nejkvalitnějším teamům republiky a jejich hráči zaznamenávají již témeř 15 let větší, či menší úspěchy. Z poslední doby si připomeňme výhru League of Legends sekce na V4 Future Sports Festival a zisk 4 000 000 Kč.

Aktivity eSuby postupně prorostly i mimo gaming a své pařátky měla organizace i v projektech společnosti Alza a TV Prima. Též byla přítomna vzniku nejrůznějších více, či méně uspěšných asociací. Posledním krokem kopírující evropské a světové trendy je propojení herní fotbalové sekce s teamem Sparta Praha.

 The sPt, Total Annihilation, Ultra Violence, Grim Reapers, God Forsaken a další
si necháme na jindy, protože do našeho příběhu naštěstí nepatří.

Pokud jste dočetli až sem, tak si zatleskejte, znáte 1% historie tuzemského gamingu tak, jak ji vypráví muž středního věku z vlastni paměti (protože u těchto věcí byl)

Do komentáře u novinky napište heslo Impressive a dočkejte spuštění Czech Quake ßeta V4

 

Současnost

Situace pro podnikání v herní branži není tak jednoduchá, jako tomu bylo několik let zpátky a tak se hodí každá možnost, jak pošťouchnout konkurenci, či se jinak pokusit posunout misky vah vaším směrem.

O to se v posledních letech snaží i PLAYzone, která postupem času nabírá dech a blíží se svým produktem ambicioznímu projektu, kterým byl bezesporu ProGamers. 

Z hlediska obchodního partnera se však aktivity PLAYzone mohou zdát předražené a někteří partneři z minulosti postupně opouští dlouhodobou spolupráci a přistupují k jednorázovým kontraktům.

Za těžké peníze totiž nemáte zajištěnu exkluzivitu a projekty konkurence nabízí lepší poměr cena/výkon a často i větší viditelnost.

 

PLAYzone zůstalo prvenství v rozsáhlé síti kontaktů. Pro konkurenci je tak těžké s některými partnery spolupracovat a často se stává že jsou i rozběhlé projekty záhadně ukončeny.

Dosah těchto kroků v některých případech přesahuje hranice republiky a lze jen težko odhadovat, jaký přínos má podobné činění pro vnímání České republiky jakožto potencionální destinace pro mezinárodní aktivity v rámci elektronického sportu.

PLAYzone v dnešní době "nastrkané své lidi" jak v řadách společnosti Alza, která poslední dobou do gamingu šlape celkem zajímavým způsobem ( i když při spolupráci musí na místo akce dorazit majitel, aby sjednal nápravu ve způsobu propagace) a nejedna společnost si na spolupráci s největším obchodem v zemi vylámala zuby.

Kromě Alzy působí lidé spojeni s portálem i na pozicích v TV Prima, která se snaží v rámci touhy po růstu sledovanosti podporovat herní projekty. Nebudeme si nalhávat, že realizace zakázek pod hlavičkou TV Prima v minulosti značně pokulhávala, ale po změnách na příslušných místech snad povede k lepším výsledkům. Diskuze na téma, jak velkým přínosem je působení celoplošené televize pro gaming si můžeme nechat na jindy, ale ve zkratce lze říci, že je dobře, že tu podobná iniciativa funguje.

Nitky na partnery jsou tradičně v naší kotlině tak silné, že pokud to myslíte s gamingem vážně, je nutné se obrátit na centrály a zastoupení, které jsou mimo naše území, protože se může dost dobře stát, že o tom, zda dostanete či nedostanete zelenou rozhoduje úplně jiný člověk než ten, se kterým vedete diskuzi.

Budoucnost

Nejnovějším pokusem o monopolizaci trhu je úvodem zmíněná organizace. Jak už bylo řečeno, hlavními body je podpora herní komunity, prezentace této problematiky veřejnosti a rozvoj kultury v tomto odvětví zábavního průmyslu.

Nerad bych předjímal možné dopady, ale faktem je, že za krásnými řečmi o zviditelnění herní komunity a jejím rozvoji je struktura, která je velice podobná původnímu svazu.

Organizaci zakládá silný hráč na trhu a vedoucí pozice obsazuje svými lidmi. Pravidla pro účast v projektu jsou nejasné a pozice hráče samotného je značně nevýhodná. Pro možnost rozhodovat o prioritách asociace a přímou účast na směřování komunity přes asociaci mají pouze právnické subjekty a jejich účast je podmíněna vložením finančních prostředků.

O jak velké investici se tu bavíme však není nikde specifikováno a vzhledem k tomu, že majoritu tvoří lidé napojení na jednu organizaci, lze s úspěchem předpokládat, že nastavení pravidel tak, aby "vyhovovali" nebude problém. Představme si pro ilustraci částku, která by se pro podnikatele pohybovala v řádech milionu korun ročně a ty, kteří si ji mohou dovolit zaplatit.

Osobně souhlasím s tím, že idea, která do gamingu přinese další finanční prostředky je vítanou injekcí do stojatých vod našeho rybníčku, ale způsob, kterým je tato organizace předložena veřejnosti je krajně nešťastný.

Pochyby o bohulibosti spočávají právě v samotném spuštění - chcete-li mít organizaci, která bude zaštiťovat herní komunitu a určovat její směřování, musíte nejprve k jednacímu stolu přizvat další důležité složky komunity.

Čekal bych u vzniku podobně zaměřené organizace jména jako Hitpoint, TopGaming, ESLGrunex či SkillZone a LanCraft. Kde se zapomělo na přední české herní organizace? Nebylo by zajímavé dát prostor k diskuzi i mediálním partnerům?

Nic z toho se v tomto případě nestalo a chcete-li něco na nabízené platformě měnit, musíte být řádným členem a právnickou osobou, která se zasloužila o rozvoj eSportu. Definice zasloužilosti však neexistuje.

Součástí organizace můžete být samozřejmě jako hráč, ten však nemá aktuálně žádné pravomoci a pokud nebudete předvoláni, nemáte právo se účastnit Valné hromady a cokoli měnit. Pouze navrhovat. Výhodou budiž, že "komparz" nemusí platit a díky zápisu "do klubu" si budete moci zahrát turnaje, podporované ČAeS.

Jako hráč jsem právě zcela nadšen, že si budu moc zahrát to, co jsem hrál doteď
a budu na to mít imaginární papír s nápisem Fornication Under Consent of King.
Pokud členem nebudu, tak si v ideálním světě nezaklikám. Ještě štěstí, že náš svět ideální není.

V minulosti se již povedlo vymámit ze státu miliony a je zcela možné, že se podobné částky povede získat i nyní. Záleží na tom, jak dlouhé a schopné jsou prsty zůčastněných osob.

Doufejme, že využití těchto prostředků najde správné uplatnění a i řadový hráč zaznamená přínos, která Česká asociace esportu slibuje a my se tak můžeme těšit na světlé zítřky esportu v zemích koruny české.

Sportu Zdar!

PS: To jak velký vliv a sílu má asociace do svého začátku je vidět například na tom, že samotná doména esport.cz je vlastněna PLAYzone s.r.o. a ne asociací.

Pro komentář se musíš přihlásit

  • 1
    Depka
    29.09.2018 21:39

    Hezky cteni, Impressive !


  • 2
    Walpeer
    29.09.2018 20:21

    Impressive


  • 3
    Cuky
    29.09.2018 19:51

    Kyng a my jsme snad někdy někoho někdy zajímali? :D


  • 1
    Kyng
    29.09.2018 21:08

    No tak v dávných dobách byl quake pod progamers ne? A smoke to to taky držel celkem dlouho...


  • 2
    Kyng
    29.09.2018 16:26

    Ja si myslím, že nás todle nemusí vůbec trápit, protože včechny tydle "progamery" co hrajou fifu, fortnite případně clash royale  či jiný  "e-sport" hry my už dávno nazajímáme :). 

     


  • 2
    LK7R
    29.09.2018 01:09

    Impressive  :-D


  • 1
    Hawr1x
    29.09.2018 23:15

    LK7R to prostě musel rozbít ... co si teď DAPO počne? :-D


  • 2
    Walpeer
    28.09.2018 22:11

    #1

Results
Playoffs
Alexei "Cypher" Yanushevsky
Marcel "k1llsen" Paul
Alexander "baSe" Rybin
Wiktor "phaze" Skwarczynski
Anton "Cooller" Singov
Dmytro "Xron" Sakharuk
Sebastian "Spart1e" Siira
Marco "vengeuR" Ragusa
Playoffs
 Moses "psygib" Salas
 Branden "Br1ck" Gwyn
 Daniel "lateral0ls" Davis
Paul "sib" Titkov
Justin "Effortless" Yergeau
??? "malvoe" ???
Andrew "gellehsak" Ryder
 Kyle "dramiS" Simard
Double Elimination Bo3 -> Single Elimination Bo5
Shane "Rapha" Hendrixon
Maciej "Av3k" Krzykowski
Marcel "k1llsen" Paul
Anton "Cooller" Singov
Single Elimination, BO3 Bracket
The Pretenders: BlackHiveMind, engiGear
Rainbow Unicorns: LK7R, Depka
pannkaka: Misirlou, tillbaks
Mario Bros: Luram, Slayer6
Double Elimination Bo3 -> Single Elimination Bo5
Team Liquid: Rapha, DaHanG
AMD: Cooller, toxjq
Nemiga: Cypher, Av3k
Last Chance: Vedmedik, yen0m
Single Elimination, BO3 Bracket
ILoveFortnite
Spuk
stepasqa
ilysher
Single Elimination Bo3 -> Bo5
Prox1mo
Pikawa
Deep6
Double Elimination Bo1 -> Bo3 Bracket
VengeuR
AGENT
SPART1E
Group Stage - Week 2

Group 1
Marco "vengeuR" Ragusa - 2:0D - Daniel "pikawa" Pikalski
Alexander "baSe" Rybin - 2:0 - Hans "megamaSi" Dieter
Romain "dem0n" Leclercq - DNP - Sebastian "Spart1e" Siira

Marco "vengeuR" Ragusa - 2:0 - Alexander "baSe" Rybin
Romain "dem0n" Leclercq - 2:0 - Hans "megamaSi" Dieter
Sebastian "Spart1e" Siira - DNP - Daniel "pikawa" Pikalski

Marco "vengeuR" Ragusa - 2:0D - Sebastian "Spart1e" Siira
Romain "dem0n" Leclercq - 0:2 - Alexander "baSe" Rybin
Daniel "pikawa" Pikalski - 0:2D - Hans "megamaSi" Dieter

Group 2
Adrián "RAISY" Birgány - 1:2 - Nikolai "agent" Mayorov
??? "ch33rra" ??? - 0:2 - Anton "Cooller" Singov
Jakub "qbs0n" Zdulecznyy - 0:2 - Pavels "bukster" Bartkevics

Adrián "RAISY" Birgány - 2:0 - Pavels "bukster" Bartkevics
Anton "Cooller" Singov - 2:0 - Nikolai "agent" Mayorov
??? "ch33rra" ??? - 2:0 - Jakub "qbs0n" Zdulecznyy

Adrián "RAISY" Birgány - 0:2 - Anton "Cooller" Singov
Pavels "bukster" Bartkevics - 2:1 - ??? "ch33rra" ???
Nikolai "agent" Mayorov - 2:0 - Jakub "qbs0n" Zdulecznyy

Group 3
Alexei "Cypher" Yanushevsky - 2_0 - Kirill "cnz" Golubjov
Zhambyl "prox1mo" Kaliyev - 0:2 - Wiktor "phaze" Skwarczynski
??? "LKO" ??? - 0:2D - Marcel "k1llsen" Paul

Alexei "Cypher" Yanushevsky - 2:0 -  Zhambyl "prox1mo" Kaliyev
??? "LKO" ??? - 0:2D - Wiktor "phaze" Skwarczynski
Marcel "k1llsen" Paul - 2:0 -  Kirill "cnz" Golubjov

Alexei "Cypher" Yanushevsky - 2:1 - Marcel "k1llsen" Paul
Zhambyl "prox1mo" Kaliyev - 2:0D - ??? "LKO" ???
 Kirill "cnz" Golubjov - 0:2 - Wiktor "phaze" Skwarczynski

Group 4
Dmytro "Xron" Sakharuk - 2:0D -  Alexsey "Nitrino" Kartashev
Nikola "serious" Gojic - 2:0 -  Sergey "evil" Orehov
Cameron "CMRN" Brown - 2:0D -  Jóhann "Joxx" Þorvaldsson

 Nikola "serious" Gojic - 2:0D -  Alexsey "Nitrino" Kartashev
 Sergey "evil" Orehov - 2:0D -  Jóhann "Joxx" Þorvaldsson
 Dmytro "Xron" Sakharuk - 2:0 -  Cameron "CMRN" Brown

Dmytro "Xron" Sakharuk - 2:0 - Nikola "serious" Gojic
Cameron "CMRN" Brown - 2:1 -  Sergey "evil" Orehov
 Alexsey "Nitrino" Kartashev - DNP-  Jóhann "Joxx" Þorvaldsson

Double Elimination Bracket
kidzzz
jumanj
epicmushrOom